به گزارش روابط عمومی اداره کل تبلیغات اسلامی هرمزگان، حجت‌الاسلام علی اکبر انصاری راد مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان، گفت: هیئات مذهبی از قدیمی ترین نهادهای مردمی و اجتماعی بوده که حول محور حب اهل بیت عصمت و طهارت(ع) و تعظیم شعائر دینی به‌ویژه بزرگداشت ایام شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) فعالیت می‌کنند.

وی در ادامه افزود: یکی از کارکردهای بسیار مؤثر هیئت های مذهبی، الگوسازی، مبتنی بر دین باوری و رعایت هنجارها، ارزشها و اصول انقلاب اسلامی است. افراد با حضور در دسته جات، تکایا و حسینیه ها و استماع احادیث و درسهای اخلاقی و بهره‌مندی از آیات الهی، سیره‌ علمی و عملی ائمه معصومین(ع) و اشعار مداحان در مدح و ثنای اهل بیت(ع) به صورت علمی و کاربردی، گام در مسیر فرهنگی می‌نهند که مبنای آن رعایت معنویات، اخلاقیات، اصول و مبانی اسلام ناب محمدی (ص) است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان تصریح کرد: اصلی ترین رسالت هیئات مذهبی اقامه عزاداری و سوگواری و ذکر مصیبت در شهادت حضرت سید الشهدا(ع) و احیای فرهنگ پرشور و شعور و بالنده‌ی عاشورا و تعظیم شعائر مذهبی و دینی است، اما آنچه کمتر مورد توجه قرار گرفته، نقش اجتماعی این هیئات در جامعه و کارکرد آنها در برقراری تعاملات در سطوح مختلف مردمی است.

حجت‌الاسلام انصاری راد ادامه داد: این کارکرد، انسان را برای رسیدن به یک هویت مذهبی و حیات دینی کمک می‌کند، فرهنگ عاشورا و مکتب امام حسین (ع) درس آموز ابعاد گوناگون زندگی بشر و متفکرین، خاصه شیعیان بوده است، به‌عنوان نمونه؛ ماهاتما گاندی، رهبر اندیشمند انقلاب و تحول بزرگ هند می‌گوید: من زندگی امام حسین(ع)، آن شهید بزرگ اسلام را به دقت خواندم و توجه کافی به صفحات کربلا کردم و بر من روشن شده است که اگر هندوستان بخواهد یک کشور پیروز گردد، بایستی از سرمشق امام حسین(ع) پیروی کند.

وی ابراز داشت: در این راستا و با توجه به شعائر و اهداف عالی و بلند حاکم بر حرکت حسین بن علی (ع) و فرهنگ عاشورا، هیئت های مذهبی نیز ضمن اقامه‌ عزاداری و سوگواری و بزرگداشت مناسبت های عظیم اسلامی در دیگر شئون اجتماعی، فرهنگی، اخلاقی که در شرع مقدس اسلام و احادیث معصومین (ع) آمده است، وارد شده و نسبت به اجرای آن با جدیت فراوان می کوشند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی هرمزگان بیان کرد: در آستانه ماه محرم قرار گرفته ایم که بزرگترین مراسم مذهبی ما در دهه محرم برگزار می‌شود و همه کشور و آحاد مردم ما با همه سلایق، مذاهب و ادیان در این دهه به سوگ اباعبدالله الحسین (ع) و یاران باوفایش می نشینند.

حجت‌الاسلام انصاری راد با تاکید بر زدودن آسیب های احتمالی از هیئات مذهبی افزود: در سالهای اخیر هیئات مذهبی و مبلغان، مراجع تقلید و صاحبنظران حوزه دینی و فرهنگی تلاش کردند خرافات از ساحت مقدس این عزاداری ها دور شود.

وی با تاکید بر لزوم ارائه تذکرات لازم به هیئات مذهبی، مادحین و مبلغان استان در آستانه فرا رسیدن ماه محرم، تذکرات ارائه شده در این زمینه را نتیجه‌بخش دانست و گفت: اگر برخی هیئات مذهبی به حال خود رها شده و نظارتی بر آن‌ها وجود نداشته باشد در آینده مشکل‌ساز خواهند شد که در این راستا برخورد تدبیرانه باید صورت گیرد

نوشتن دیدگاه