خبرگزاری مهر - گروه استانها، رضا زرگر:  استان هرمزگان به عنوان یک استان مرزی در بخش آسیب های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است، جمعیت مهاجر جویای کار از استانهای مختلف، محل ترانزیت قاچاق کالا و مواد مخدر، افزایش خرده فرهنگهای مختلف از سراسر کشور پدیده های مختلف و آسیب های اجتماعی مختلفی را در استان ایجاد کرده است.

در این راستا خبرگزاری مهر سرپرستی استان هرمزگان گفتگوهای تفصیلی با مسئولان مربوطه استان در حوزه آسیب های اجتماعی کرده است. در این گفتگو علی اکبر انصاری راد مدیرکل تبلیغات اسلامی استان هرمزگان به بررسی برنامه های فرهنگی و تاثیر آن در جامعه پرداخته است و راهکارهای اثرگذار برای پیشگیری و کنترل آسیب ها را مورد بررسی قرار داده است.

*وضعیت استان هرمزگان در آسیب های اجتماعی چگونه ارزیابی می کنید؟

 موضوع آسیب های اجتماعی امروز به عنوان یکی از مباحث جدی و قابل پیگیری مطرح است، اگر چه از گذشته تا کنون اقدامات موثری در زمینه کاهش آسیب های اجتماعی در سطح استان صورت گرفته اما در عین حال شاهد رشد فزآینده آسیب های اجتماعی در سطح استان به ویژه در شهر بندرعباس هستیم.

در کارگروه های تخصصی فرهنگی و اجتماعی دستور کارهایی برای این منظور پیش بینی شده و جلسات منظمی برگزار می شود. در زمینه مشروبات الکلی و مواد مخدر و کاهش آن جلسات مختلفی برگزار شد.

 با توجه به اینکه آسیب های اجتماعی در شهر بندرعباس نسبت به دیگر شهرستانهای استان از رشد بیشتری برخوردار است، ۱۳ نقطه آسیب پذیر در بندرعباس شناسایی شده است که این نقاط آسیب پذیر به عنوان سکونتگاههای غیررسمی هم شناخته می شوند. دستگاههای فرهنگی در مناطق آسیب پذیر شهر بندرعباس مستقر شده اند و انجام فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دستور کار قرار گرفته است.

* مهمترین آسیب های شناسایی شده در استان هرمزگان و راهکارهای مقابله با آن چیست؟

آسیب های اجتماعی در استان هرمزگان متفاوت تر از سایر استانهای دیگر است و نیازمند توجه بیشتر مسئولان و متولیان رسیدگی به آسیب های اجتماعی است. حاشیه نشینی در شهر بندرعباس یک بحث جدی است و هر روزه شاهد افزایش مناطق حاشیه نشینی در مرکز استان هستیم. مسئولان باید هر چه سریعتر ترتیب اثر دهند.

تبلیغات اسلامی در استان هرمزگان اخیرا طی گزارشی آسیب های اجتماعی شهر بندرعباس و نقاط آسیب پذیر و رشد آسیب ها و اقدامات انجام شده از سوی سازمان تبلیغات اسلامی را به مسئولان ارشد استانی اعلام کرده ایم و خواستار رسیدگی جدی و انجام برنامه های اثرگذار در این حوزه شده ایم.

 دستگاه های فرهنگی در مناطق آسیب پذیر مستقر شده اند. عمق آسیب های اجتماعی در استان هرمزگان به خصوص شهر بندرعباس بسیار عمیق است و نیاز به کارهای مستمر و پیگیر دارد. فعالیت های مقطعی و زودگذر پاسخگو نخواهد بود.

*رشد کدام آسیب های اجتماعی در استان هرمزگان خطرناک تر است؟

 در بحث طلاق در هرمزگان نسبت به استانهای دیگر آسیب کمتری داریم ولی در عین حال مطالعات انجام شده در حوزه طلاق نشان می دهد همین آمار هم در خور استان هرمزگان نیست و باید در بحث طلاق تا به یک بحران تبدیل نشده است چاره اندیشی شود.

مصرف و قاچاق مواد مخدر در هرمزگان روبه رشد است

در اعتیاد شاهد کاهش نیستیم، بحث مصرف مواد و قاچاق مواد مخدر جزو آسیب های جدی اجتماعی در هرمزگان بشمار می رود. در بندرعباس نقاطی داریم که مامن برای عرضه مواد مخدر تدبیل شده است و خیلی از جوانا گرفتار این آسیب ها شده اند.

آسیب های اجتماعی را باید مهار و کنترل کرد به صفر رساندن امکان پذیر نیست

در مقابله با مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر اصل بر کنترل است،  اگر بگوییم مصرف مواد مخدر و مشروبات الکلی را به صفر می رسانیم اصلا منطقی و امکان پذیر نیست. در بحث آسیب های اجتماعی اصل را بر مهار و کنترل آسیب ها باید گذاشت. در پنج سال اخیر آمارها رشد داشته است پس باید تمهیداتی برای کنترل آسیب ها داشته باشیم.

*از دیدگاه شما به عنوان یک کارشناس در حوزه فرهنگی و مذهبی راهکار عملی برای مهار و کنترل آسیب های اجتماعی چیست؟

آسیب های اجتماعی استان کاهش ناشته بلکه رشد تاسف برانگیز و نگران کننده ای داشته است. پیشنهاد بنده این است باید از تمام ظرفیت ها و امکانات در اختیار بهترین بهره را ببریم.

امکانات خوب فرهنگی، اجتماعی و مذهبی در اختیار دستگاه های متولی است و می توانیم با بهره گیری از این امکانات از جمله فضای مجازی، رسانه، مساجد، تولیدات نرم افزاری، هیئت های مذهبی، خانه های عالم، علما و روحانیون می توانیم اقدامات موثرتری در حوزه کاهش آسیب ها داشته باشیم.

 مساجد تنها مکانی برای اقامه نماز نیست می توان با بهره گیری از کانون مساجد این اماکن مذهبی و فرهنگی را در راستای جذب جوانان فعال تر کرد و با برنامه های متنوع و به روز و مورد علاقه نوجوانان و جوانان را به مساجد کشاند. رسانه ها نقش تعیین کننده ای دارند و با آگاه سازی و اطلاع رسانی می توانند در بالا بردن دانش و آگاهی جامعه ایفای نقش کنند. خبرگزاری مهر و مجموعه تبیان از جمله رسانه های فرهنگی و اجتماعی مطرح کشور هستند.

۱۴۰ باب مسجد در استان کمبود داریم،  هنوز استفاده خوبی از مساجد نبرده ایم حتی با کمبود ۲۰۰ باب خانه عالم روبرو هستیم که می توانیم با استفاده از ظرفیت روحانیون در روستاها و محلات در کنترل آسیب های اجتماعی قدم های محکم و استواری برداریم.

 از سوی دیگر روشهای ما در برخی از مواقع ناکار آمد نشان می دهد. باید روشهای زائد و غیرموثر حذف شوند و از روشهای نو برای انتقال پیام های دینی و ارزشهای اسلامی بهره گیری کنیم.

نوشتن دیدگاه